Malapascua

04082016

Ens llevem a les 7AM per agafar una bangka a Malapascua a les 8AM. En Dilbert ens explica que surten cada hora i que no ens cobrin més de 100PHP per cap. Ens explica i ensenya fotografies de tots els extrangers que passen pel seu lodge i ens fem la foto de torn. També ens diu que els nostres col·legues son aquí, que van arribar molt tard i els va deixar la seva habitació! Quin home més amable. Es referix a en Martí i la Eli, la parella que vam conèixer a l'aeroport de Cebú. Mentre xerrem es lleven. Ella havia estat instructora de busseig a Koh Tao però a la zona de Sairee beach. Ell és professor d'anglès. Quedem a trobar-nos a Malapascua on hi arribem a les 8:40AM. A la bangka coincidim amb tot de nenes que sembla es presenten a algún tipus de certamen de bellesa i que les duen uns nois filipins metrotransexuals rarets i divertits de collons.
En arribar anem directament al Sea Explorers Dive Center recomanat per l'Andrea de Koh Tao.
No hi ha habites però en Kiko, instructor del Sea ens diu d'unes cabanes (bungalows) a peu de platja i una mica més enllà que es diuen Danyo. No estan gens malament i ens posen a primera fila. Sembla un lloc on hi va gent filipina.
Ens instal·lem i tornem al Sea Explorers per verificar el que serà el nostre equip per a les immersions vinents. Ho tenen molt ben organitzat.
Allà ens trobem amb en Martí i la Eli i ja lliguem unes immersions tots engrescats.
La primera la fem a Deep Slope al migdia. El primer cop que ens tirem d'esquena des de una barca petitona. El nostre grup queda conformat amb la Vane, la Eli, en Martí i jo mateix. Força coralls i peixets, entre ells cavallets de mar i banner snake (una serp molt petita i mortal). Tot i que el fons marí està prou tocat encara del tifò Haiyan de 2013 que ho va rebentar tot.
Després fem una nocturna, la Sunset Dive, que es comença amb la posta de sol.
Molt bonic i bucòlic abans i durant el diving. En aquesta la atracció principal es veure l'aparellament del peix mandarí. Una mica sobrevalorat i la explotació que se'n fa es força agressiva tot i les recomanacions. Els propis dive master, fotògrafs i per descomptat els submarinistes que hi anem, desgastem moltíssim la zona on son. Força estona parats sobre el corall on viuen. La penya amb els palets remenant-ho tot, o sense vigilar si aixequen anemones amb el cos o instruments... Massa destroyer tot i la suposada 'don't touch, take care'.
Tot i això el dive molt divertit. La Eli no ha pogut venir per molèsties a l'orella. La resta hi anem amb en Arnil, el nostre dive master, que es molt divertit i troba cosetes que sense ell se'ns haguessin passat de segur.
Tota mena de peixos i cavallets de mar enormes. A banda mini sèpies (un escaig mig centímetre de llarg!) i meduses fluorescents, d'aquelles que llampeguejen electricitat pel seu cos transparent a mode de descàrregues.
En acabat es tard. Sopem una micona amb una copeta de vi australià i a dormir que demà diana a les 5AM a veure el tresher shark o tauró guineu.

05082016

Son les 5AM i som dempeus. Aquesta nit ha caigut una tormenta que semblava que s'ensorrés el cel. Sortim on time. Ens trobem amb la Eli i en Martí i d'altres amb els que vam coincidir a la nocturna. També coneixem en Lander (vasc) i en Paco, Pak pels col·legues (instructor). Arribem a Monad Shoal que es on aquests taurons pugen a primera hora del matí des de les profunditats per netejar-se. Fan vida a uns 500 metres pel que sembla que han evolucionat ben poc. Fan de 3 a 5 metres de llargària i la seva cua medeix gairebé tant com el seu propi cos. Amb la cua fueteja els bancs de peixos per estabornir-los i menjar-se'ls.
Aquí ja hi ha corrents marines. Per nosaltres es el primer cop que fem immersions en aquestes condicions i neguitegem una mica. Baixem agafats a una línia fins als 14 metres. D'allà anem cap a la paret de corall fins als miradors que son a 30 metres de profunditat. No tenim gaire estona per esperar els tresher sharks abans no entrem en deco. Es una espera estranya. La mar es neta però hi arriba poca llum i tot es força difòs. Del primer mirador en Arnil ens duu al segon on al cap de poc més de 5 minuts apareix la silueta negre al fons d'un tauró. Quina emoció! Poc a poc s'apropa fins arribar a poder veure-li l'ull. Passejadeta per davant nostre i desapareix.
Fotos cedides per instructor Pak!
Es com estar veient un documental en pantalla mega gegant. Quina sensació, quina cua i què guapos! En veiem un parell. Se'ns acaba el temps i hem de tornar. Ara la corrent es molt més forta. Aquí les cames han de fer força de debò, de forma continuada i avançant poc. Ho fem per la paret fins arribar a l'alçada de la línia on ens deixem anar i la corrent ens arrastra fins a ella. Sort que ho tenen controlat. Agafem la línia amunt i fem la parada de seguretat a 5 metres. Semblem una colla de superherois volant agafats amb força a la linia. Hi ha meduses que ens piquen. L'Eli s'enduu la pitjor part.
Vist això la seguent immersió que era a Gato Island i el Wreck Marylin està força complicada. Al Wreck encara hi ha més corrent i els de Sea Explorers mateix l'anul·len. Acceptem una doble a Gato Island però la penya es raja i s'anula també. Ja està bé que entre viatges, snorkel, viatges i dives no hem parat un moment! Ja de tornada a Malapascua anem a esmorzar i després netegem els equips. Arreglem de pas els de la Eli i en Martí que de segur s'han empanat i anem a buscar 'El Corte Inglés' de la illa per fer compres. Una petita tenda que hi ha cap a l'interior i on si no trobes el que busques es que no n'hi ha en tota la illa. De camí veiem el restaurant que ens han recomanat els instructors i DM del Sea per anar a menjar be, bo i barato.
Abans però fem un suc de iogurt de mango amb canela i un de banana i ginger que es lo millor que he begut mai! Bonissim! al bar del Sea explorers.
Aquí coincidim amb en Lander i la Maitane, els vascos d'allò més trempats! Lliguem els dives per l'endemà. Repetim tresher sharks i després a kalanggaman Island, una petita llengua de sorra enmig de no res i on s'hi poden veure tortugues, mantes i a vegades treshers, a banda del corall que diuen es ben guapo.
La fem petar i coincidim amb uns altres catalans, la Bet i en Gerard que s'apunten a dinar amb nosaltres a la Isla Bonita. S'hi menja de nassos!En acabat anem a descansar una estona al bungalow abans de retrobar-nos per sopar.

06082016

Repetim! Dempeus aviat i cap al Monad Shoal a veure taurons. Sembla que la barca no tira i hi arribem molt tard.

Una mica de briefing abans...
I a l'aigua!
Baixem al primer mirador.
Tret d'un white tip (tauró de punta blanca) res, anem al segon i un veiem un tresher amb poca visibilitat, així que en Arnil ens porta més enllà i en plena suspensió de flotabilitat al costat de la paret. Res.
De tornada en veiem de refiló un altre.
Em sento una mica marejat i amb mal de cap. En arribar al barco hem d'esperar que vingui un altre a remolcar-nos. Arribem tard. Cap a les 9:15 hores tenim la sortida a Kalanggaman Island. Ho retrassen a les 10AM per problemes tècnics amb els vaixells. Tenim hora i mitja de trajecte. Descansem una mica que portem dies matinant i els bussejos ja passen factura.
En arribar ens tirem els primers.
Molt de corall i realment molt guapo. Però molt de macro altre cop. En sortir anem al Ocean Hunter (l'altre vaixell de Sea Explorers) a dinar. Una quantitat bestial de menjar, de bon menjar entre peixos de 2-3 pams, carn, amanides, arròs, noodles...
Kalanggaman és una illa-llengua de sorra molt petita i frequentada per gent local. Un paradís pels ulls.
Ens hi apalanquem a la sorra abans de la segona immersió. Tot i haver passat una bona estona des dels taurons al Monad i la primera immersió de Kalanggaman encara no em trobo del tot be pel que decideixo no fer la tercera immersió del dia i em quedo reposant amb la Maitane, les nenes portugueses i els nois de les bangkes.
De tornada hi ha molt mala mar! Fa respecte amb aquestes barquetes haver de fer trajectes llargs i en aquestes condicions! Una experiència!.
En arribar paguem les immersions, ens firem unes samarretes de Dive with a Smile i ens dutxem.
Quedem amb en Lander, Maitane, Eli i Martí per anar a sopar i a un festival local que sembla que munten els filipins segons ens ha explicat en Kiko
Anem a El Maldito a sopar i on ja ens cardem el primer ron. Aquí la mesura d'alcohol dels cubates la fan amb xupitos. Un xupito 60PHP, si te´n poses 2 son 50 PHP i si te´n poses 3 doncs... si! 40 PHP!!! Sembla que el que es car es la coke.
Agafem unes motos que ens porten fins al lloc de la festa enmig de la illa, de palmeres i no sé on per 40 PHP. Allà ens trobem amb tota la penya del Sea Explorers, altres turistes i la gent local. Tenen un escenari muntat amb dj i a tot drap. Comprem una ampolla de ron, una de coke 300 PHP. I apali! a cardar-li al beure en plan neardenthal, a litros, amb la gerra i el gel. Uns bons riures amb en Lander!
Cap a les 3 del matí enfilem cap al bungalow que demà matí marxem cap a Oslob a veure el whale shark (tauró balena).